RSS

S mobilem v Barmě

01 úno

2014-01-09 17.21.30-1Stejně jako loni v Kambodži a ve Velké Británii jsem si i tady v Barmě chtěl koupit místní SIM kartu a být online. Jak Vás asi napadne, že ve Velké Británii s tím problém ani snad nemůže být, také nebyl, tak v těchto dvou asijských sátech byste jistý problém očekávali. K mému příjemnému překvapení s tím v Kambodži žádný problém nebyl. Barma, nebo chcete-li Myanmar, má stále co dohánět. Koupit si místní SIM je více míně nutnost, pokud chcete být na příjmu, protože nikdo z našich mobilních operátorů nemá s žádným z těch barmských roamingové smlouvy.

Staré informace na webech

Již při přípravách na cestu jsem pročítal různé zahraniční blogy, kde bylo možné se něco málo o možnosti pořídit si v Barmě místní SIM dočíst, ale nikde žádné informace, které by přesně vypovídaly o tamní mobilní. V článcích z roku 2012 a starších se psalo, že není možné si místní SIM vůbec koupit. Pokud cizinec chtěl SIM kartu, tak Vám ji musel koupit nějaký místní občan, jinak to prý nebylo možné. V roce 2013 však došlo k uvolnění mobilního trhu a teď si může koupit místní SIM kartu i cizinec, tak jsem se to alespoň dočetl od turisty, který Barmu navštívil v září loňského roku na webu tripadvisor.com . Zároveň doporučoval SIM kartu koupit hned na letišti, protože jinak, co jiný obchodník, to jiná cena a kvalita nezaručena. Zřejmě stejná praxe, jak se nám to v roce 2013 stalo v Kambodži. Ještě na letišti jsme jsme se tedy zeptali, kde je možné koupit místní SIM a skutečně ji bylo možné koupit přímo na letišti. Na otázku kolik SIM stojí a co nabízí nám mladá barmánka velmi špatnou angličtinou řekla, že SIM karta stojí 22,- USD. V ceně kreditu je 90 min. místního volání, 20 minut volání do zahraničí a 20 hod. internetu, a internet 3G je prý k dispozici. Dvacet hodin proto, protože podle informací, které jsem zjistil ještě doma na webu se internet se účtuje po minutách a každá minuta by měla stát přibližně 0,02 USD. Pokoušel jsem se ještě zeptat jakým způsobem zjistíme zbývající kredit, ale na to už skutečně slečna se svou angličtinou nestačila, nebo jsme si prostě nerozuměli. Faktem je, že jsme to za celou dobu pobytu nezjistili.

Bez pasu to nepůjde

Při koupi místní SIM karty musíte pžedložit pas, z nějž si opsali naše jména, datum narození, číslo pasu a zemi. Zaplatili jsme 22,- USD a vydali jsme se do hotelu, kde jsme SIM karty hned vyzkoušeli. Zvláštností je, že se SIM kartu pro turisty můžete tak jako u nás dobíjet kuponem, ale tak jako tak expiruje v našem případě 2.3.2014 a pokud byste byli v Barmě déle, musíte si koupit zcela novou SIM kartu. SIM krata je stejná jako u nás. Tedy velikosti platební karty, z níž se dá jednoduše vyloupnout standardní SIM nebo micro SIM. Jelikož mám Iphone 5, na Dealextreemu jsem si koupil nano SIM kleštičky a tak jsem téměř dokonale vystříhl požadovanou velikost. Čip na SIM kartě je dost malý na to, abyste ho vystříhnutím nepoškodili. Po vložení SIM do telefonu se hned telefon přihlásil do sítě a na displeji se objevil název operátora, v našem případě MM 900. Žádná uvítací SMS s informacemi nedorazila. Zaplnul jsem data, a… nic. Na internetu se mi později podařilo najít nastavení, které fungovalo:

  • APN: mptnet
  • Username: mptnet
  • Password: 0000

IMG_0630IMG_9034Poté se internet rozjel. Byli jsme v Yangoonu, největším městě Barmy a 3G internet běžel rychlostí 0,24 Mbps download a upload 0,16 Mbps. Když jsem chtěl něco zjistit na internetu, znamenalo to zapnout data, několik minut hledat a nezapomenoutdata opět vypnout. Obecně lze říci, že tam, kde bylo 3G, byla data pro načtení Twitteru, RSS čtečky, odeslání e-mailu dostatečně rychlá, ikdyž, jak sami vidíte, výrazně pomalejší než v Česku. Kde byo jen EDGE, nedalo se dělat téměř nic. Na 3G jsem fotky uploadoval na facebook ve velikosti 1200 pix delší strany a zárovež omezil maximální velikost na 150 kb. Jednou se mi  podařilo poslat fotku i přes EDGE. Trvalo to více než pět minut, ikdyž byla fotka velká necelých 50 kb.

Je zajímavé, že e-mailem a přes Whats app bylo jednodušší posílat jetnotlivé soubory, v mém případě především fotky, než přes Viber. Ten se neustále připojoval a odpojoval a stejné problémy s ním jsem měl na pomalejšich WiFi sítích, kterých byla většina. Co se týče telefonování, tak kvalita místních hovorů byla také výrazně nižší než u nás, během hovoru bylo slyšet hodně šumu. Když jsem volal do Česka, hovor byl výrazně kvalitnější než přes Viber. Subjektivně bylo nejlepší telefonování přes Skype. SMS chodily jen na barmská čísla, poslat SMS do Česka možné nebylo, resp. SMS odešla, ale na České číslo nedorazila, stejně jako SMS z Česka nedorazily na naše telefony ale volat oběma směry možné bylo, jen identifikace čísel nefungovala správně.

Pokrytí
CIMG4659 Pokrytí operátora MM 900 bylo v oblastech, kde jsme se pohybovali velmi slušné s výjimkou horských oblastí, cca 1300 m n. m, kde vedou pouze silnice. Internet 3G byl jen ve velkých městech typu Yangoon, Mandalay, Pyay, Bagan a Nyaungshwe. Pokrytí WiFi sítěmi není v Barmě vůbec malé. Spoustu restaurací a hotelů nabízí WiFi připojení. Jejich rychlost je však mizivá, viz některá měření. Nemohli jsme se zbavit dojmu, že k WiFi routeru je připojená stejná SIMka, jakou jsme měli v telefonu a ta zajišťuje internet. Se screenshotem, kde mám zaznamenány výsledky měření dobře vyčnívá rychlost, kterou jsem naměřil v Praze na LTE před odletem.

CIMG4652CIMG4655

V Baganu, v jednom z míst, kde se koncentruje více turistů než v jiných částech Barmy jsem zaznamenal pokus o ukrytí BTS a její zamaskování, jakousi palmou, nebo jiným druhem rostliny, podívejte se na fotografie. V Barmě bylo možé vidět místní jak se smartphony, tak s obyčejnými telefony Stejně jako v Česku, chytré telefony měli především mladí, na většině bylo napsáno Samsung, ale nedokážu posoudit, jestli byly Samsungy pravé. Na druhou stranu spoustu Barmánců telefon vůbec nemá a na ulicích byly vidět “podnikatelé” s mobilním telefonem typu Jablotron, jak nabízejí volaní místním lidem. Vůbec telefony tohoto typu byly hodně často v kancelářích zajišťujících rozmanité služby k vidění.

Barma toho má na poli telekomunikací ještě co dohánět skutečně srovnávat ji s Kambodžou, mnohem menší asijskou zemí vůbec nelze. Informace, které jsem tady teď zveřejnil, vzhledem k tempu, jakým všechno v Barmě funguje mohou být užitečné klidně ještě několik let, uvidíme. Budu rád, když někomu tyto informace poslouží. S sotazy se na mě klidně obraťte v diskuzi, nebo na twitteru, tam mě najdete jako @piromancz .

Více fotek z Barmy

 
1 komentář

Posted by on 1.2.2014 in cestování, internet, mobily

 

Vlastnosti: , , , , , , ,

One response to “S mobilem v Barmě

  1. Nela Blahoutová

    2.6.2014 at 23:18

    Ahoj, díky za článek, přesně tyto info k nákupu SIM karty jsem hledala!

    Nevíš, jestli existují ale i nějaký SIM na delší „použití“? Budu v Barmě půl roku. Jo a taky jsem někde četla, že na letišti automaticky zabavují SIM kartu s kterou přijedeš, je to tak nebo je to nějaká zastaralá informace?

    Díky,
    Nela

     

Zanechat Odpověď

 
